Έχοντας ολοκληρώσει την τριετή αποστολή του, το πρώτο ευρωπαϊκό σκάφος που τέθηκε σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη ετοιμάζεται να συντριβεί στην επιφάνεια του φεγγαριού με μια προσχεδιασμένη βουτιά αυτοκτονίας τα ξημερώματα της Κυριακής.
Επιστήμονες της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (ESA), αλλά και ερασιτέχνες αστρονόμοι, θα στρέψουν τα τηλεσκόπια στο νοτιοδυτικό τμήμα της ορατής πλευράς της Σελήνης για την πρόσκρουση που προγραμματίζεται στις 08.42 ώρα Ελλάδας.
Το πρωτοποριακό σκάφος, ένας κύβος με πλευρά ένα μέτρο και ηλιακούς συλλέκτες που εκτείνονται από δύο πλευρές σε μήκος 14 μέτρων, θα συντριβεί με ταχύτητα δύο χιλιομέτρων ανά δευτερόλεπτο και θα δημιουργήσει κρατήρα διαμέτρου από τρία έως δέκα μέτρα.
«Είναι πιθανό ότι μεγάλο μέρος της δομής του σκάφους θα διαηρηθεί από την πρόσκρουση, δημιουργώντας κατά τύχη ένα γλυπτό ή ένα μνημείο για τις επερχόμενες γενιές» σχολιάζει στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Μπέρναρντ Φόινγκ, επιστημονικός υπεύθυνος του Smart-1.
Βασικός στόχος της αποστολής ήταν να δοκιμαστεί με μικρό κόστος ο πρωτοποριακός κινητήρας ιόντων, ο οποίος έχει χρησιμοποιηθεί μόνο μία φορά στο παρελθόν, στο σκάφος Deep Space 1 της NASA που εκτοξεύτηκε το 1998.
Ο κινητήρας εκτοξεύει προς τα πίσω έναν γαλαζωπό πίδακα πλάσματος -ιόντα του αέριου ξένου σε χαμηλή πυκνότητα. Η επιτάχυνση είναι πολύ μικρή, αλλά η τελική ταχύτητα μεγάλη, καθώς ο κινητήρας μπορεί να λειτουργεί διαρκώς για μήνες ή για χρόνια, σε αντίθεση με τους πυραυλοκινητήτες, που προσφέρουν μεγάλη ώση αλλά λειτουργούν το πολύ για μερικά λεπτά.
Το Smart-, κόστους μόλις 120 εκατ. ευρώ, χαρτογράφησε με λεπτομέρεια τη σεληνιακή επιφάνεια στις περιοχές του υπέρυθρου και των ακτίνων Χ και εντόπισε περιοχές στους πόλους της Σελήνης όπου ο ήλιος δεν φτάνει ποτέ και είναι πιθανό να κρύβουν μεγάλα αποθέματα πάγου.
Το σκάφος εκτοξεύτηκε το Σεπτέμβριο του 2003, έφτασε στη Σελήνη έπειτα από μια σειρά από περίπλοκες μανούβρες, και παρέμεινε σε τροχιά γύρω από το φεγγάρι για 16 μήνες.
Όλα αυτά με μόλις 60 λίτρα ξένου.
in.gr