Acrobase  

Καλώς ήρθατε στην AcroBase.
Δείτε εδώ τα πιο πρόσφατα μηνύματα από όλες τις περιοχές συζητήσεων, καθώς και όλες τις υπηρεσίες της AcroBase.
H εγγραφή σας είναι γρήγορη και εύκολη.

Επιστροφή   Acrobase > Ελεύθερος Χρόνος και Ψυχαγωγία > Ταξίδια
Ομάδες (Groups) Τοίχος Άρθρα acrobase.org Ημερολόγιο Φωτογραφίες Στατιστικά

Notices

Δεν έχετε δημιουργήσει όνομα χρήστη στην Acrobase.
Μπορείτε να το δημιουργήσετε εδώ

Απάντηση στο θέμα
 
Εργαλεία Θεμάτων Αξιολογήστε το θέμα Τρόποι εμφάνισης
  #1  
Παλιά 22-08-06, 12:19
Το avatar του χρήστη Xenios
Xenios Ο χρήστης Xenios δεν είναι συνδεδεμένος
Administrator
 

Τελευταία φορά Online: 12-11-16 11:12
Φύλο: Άντρας
Υστερία : Πού οδηγεί, ποιες οι επιπτώσεις στην αγορά

«Ξέρετε πόσο φονικό εργαλείο μπορεί να γίνει μια πιστωτική κάρτα;». Το ερώτημα έθεσε πρώην αξιωματούχος της Σκότλαντ Γιαρντ σε ένα από τα εκατοντάδες σεμινάρια για την ασφάλεια των αερομεταφορών που ακολούθησαν την 11η Σεπτεμβρίου 2001.

Μέχρι στιγμής, πάντως, οι πιστωτικές κάρτες δεν έχουν πέσει θύματα της «τρομο-υστερίας», όπως έχει συμβεί με εκατομμύρια αεροπορικούς επιβάτες που αναγκάστηκαν να υποστούν τα πάνδεινα για να φτάσουν στον προορισμό τους τις τελευταίες ημέρες, αλλά και σε διάφορες περιόδους της τελευταίας πενταετίας.

Προφανώς, ο αξιωματούχος δεν αναφερόταν στην καταναλωτική μανία που προκαλεί ορισμένες φορές η κατοχή πιστωτικής κάρτας, με... θανάσιμες επιπτώσεις στο βαλάντιο του κατόχου της. «Μας μίλησε για μια κάρτα που με το κατάλληλο λιμάρισμα καθίσταται ικανή να σκοτώσει», λέει ο Κώστας Ιατρού, σύμβουλος αερομεταφορών της AirConsulting Group, που παρακολούθησε εκείνο το σεμινάριο. Σκέφτηκαν δηλαδή κάποτε οι αρχές ασφαλείας να απαγορεύσουν τις πιστωτικές κάρτες στα πορτοφόλια των ταξιδιωτών; «Νομίζω ότι δεν μπορούμε να φτάσουμε σε τέτοιο βαθμό υστερίας, γιατί τότε θα έπρεπε να απαγορευτούν και τα στυλό ή η επιβίβαση ενός πολύ χεροδύναμου ανθρώπου. Ας μη μιλήσουμε για το πώς θα αντιδρούσε τότε το τραπεζικό σύστημα...», λέει ο κ. Ιατρού.

Μα και τα μέτρα που τις τελευταίες ημέρες εφαρμόζονται σε πολλά αεροδρόμια δεν έχουν προκαλέσει αντιδράσεις; «Θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων», λέει ο κ. Ιατρού. «Είχαμε αρχικά στα αεροδρόμια της Βρετανίας την καθολική απαγόρευση αντικειμένων από τους επιβάτες σε χειραποσκευές. Τις συνέπειες, τις είδαμε. Τεράστιες ουρές, 10.000 χαμένες βαλίτσες, μέσα στις οποίες προφανώς υπήρχαν πράγματα αξίας, όπως φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Ευτυχώς, τα αμερικανικά αεροδρόμια δεν ακολούθησαν με τον ίδιο τρόπο, αλλά απαγόρευσαν μόνο τις υγρές ουσίες και τα τζελ. Αν είχαμε πλήρη απαγόρευση και στα αμερικανικά αεροδρόμια, θα υπήρχε μεγάλος κίνδυνος φαινομένου "ντόμινο" με τεράστια αποδιοργάνωση των αερομεταφορών παγκοσμίως».

Ιδιωτικά τζετ

Ζητούμε από τον κ. Ιατρού να μας περιγράψει τις επιπτώσεις όλης αυτής της ταλαιπωρίας στην αεροπορική αγορά.


«Είναι χρέος μας να κοιτάξουμε πρώτα τον επιβάτη, ο οποίος πληρώνει ένα σεβαστό ποσό για να μετακινηθεί αεροπορικά. Υπάρχουν εκείνοι που ταξιδεύουν για λόγους επαγγελματικούς και ξοδεύουν μάλιστα τα μεγαλύτερα ποσά, αφού προτιμούν τη διακεκριμένη θέση. Αν εκείνοι δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους, θα ψάξουν να βρουν άλλη λύση. Ηδη καταγράφεται κάποια αύξηση στη χρήση των μπίζνες τζετ, μικρών αεριωθούμενων που φθάνουν γρήγορα όπου υπάρχει οργανωμένο αεροδρόμιο. Το κόστος είναι βεβαίως μεγαλύτερο, αλλά ισχύει αυτό που λένε, ότι "η αγορά βρίσκει πάντα τη λύση". Το ίδιο συνέβη και μετά το 1999, όταν έγινε το δυστύχημα με το Κονκόρντ, το οποίο επίσης χρησιμοποιούσαν επαγγελματικοί ταξιδιώτες. Μεγάλο μέρος τους όμως στράφηκε στα χρόνια που ακολούθησαν προς τις εταιρείες χαμηλού κόστους. Το ζήτημα είναι ότι ο απλός επιβάτης, που ταξιδεύει απλώς για αναψυχή ή για να επισκεφθεί οικεία πρόσωπα, συνήθως προσαρμόζεται στην ιδέα της ταλαιπωρίας και στο ενδεχόμενο να χάσει κάποιες παραπάνω ώρες από τις διακοπές του. Είναι όμως πολύ νωρίς για να προβλέψουμε επιπτώσεις μακροχρόνιες».

Αφορολόγητες αντιδράσεις

Οπως επισημαίνει ο σύμβουλος, εκτός από τα εκατομμύρια των επιβατών, είναι και ένα κομμάτι της αγοράς που μοιραία θα αντιδράσει εάν οι περιορισμοί τραβήξουν σε μάκρος: «Εχει ενδιαφέρον να δούμε τι θα γίνει με την απαγόρευση μεταφοράς υγρών. Φαντάζεστε πόσο μεγάλες θα είναι οι ζημιές για τα καταστήματα αφορολογήτων ειδών στα αεροδρόμια; Τα περισσότερα είδη που πωλούνται εκεί (αρώματα, καλλυντικά, οινοπνευματώδη κ.λπ.) είναι σε υγρή μορφή. Στο μεταξύ, από τα έσοδα των "duty free" καλύπτεται εξαιρετικά σημαντικό μέρος των εσόδων και των αεροδρομίων σε ποσοστό που φθάνει και το 70%! Πολλοί θα θυμούνται πόσο μεγάλη ζημιά υπέστη η εταιρεία που κατασκευάζει τους ελβετικούς σουγιάδες, όταν απαγορεύτηκε η μεταφορά τους στην καμπίνα του αεροσκάφους».

Στον χώρο των αεροπορικών επιχειρήσεων τώρα, «βρετανικές εταιρείες, όπως η British Airways και η Easyjet, έδειξαν έτοιμες να κινηθούν κατά των Αρχών των αεροδρομίων. Είναι φυσικό, γιατί ένας επιβάτης θα προσπαθήσει να επιλέξει άλλη, μη βρετανική εταιρεία, για να ταξιδέψει, μπροστά στον κίνδυνο να ταλαιπωρηθεί, να χάσει πράγματα ή απλώς διότι θέλει να έχει μαζί του τον φορητό υπολογιστή για να εργάζεται στη διάρκεια της πτήσης. Ποιος θα καταφέρει τώρα, μέσα σε τόσες πιέσεις και αντιδράσεις, να περάσει το δικό του, είναι άγνωστο».

Ευαίσθητος κλάδος

Γνωρίζουμε όμως ποιος έχει επωφεληθεί στην πενταετία μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 και την επίθεση κατά των δίδυμων πύργων, που ήταν το πρώτο ισχυρό πλήγμα;

«Γνωρίζουμε», λέει ο κ. Ιατρού, «για μεγάλες εταιρείες που κατέρρευσαν. Αυτό όμως θα συνέβαινε ούτως ή άλλως. Απλώς, η κρίση και η ανησυχία που προκλήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες επηρέασαν θανάσιμα τις εταιρείες που αντιμετώπιζαν ήδη σοβαρά προβλήματα. Γνωρίζουμε επίσης ότι οι αερομεταφορές περνούν από κύκλους ύφεσης και ανάκαμψης σχεδόν ανά δεκαετία. Είναι μάλιστα πολύ ευαίσθητος κλάδος, σε βαθμό που όσοι θέλουν να κάνουν οικονομικές προβλέψεις, χρησιμοποιούν τον δείκτη των αερομεταφορών, αφού είναι εκείνος που πρώτος αρχίζει να πέφτει και τελευταίος ανακάμπτει».

«Κερδισμένες, κατά τα άλλα, βγήκαν από την κρίση οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Είναι εκείνες που περιόρισαν έξοδα από όπου μπορούσαν, κατάφεραν να αντέξουν και έγιναν πρότυπο για όσες από τις παραδοσιακές εταιρείες κατάφεραν να αντέξουν. Δεν προσφέρουν δωρεάν φαγητό, κάνουν πωλήσεις με χρήση νέων τεχνολογιών και διαθέτουν ελάχιστο προσωπικό σε λογιστήριο και διεκπεραίωση, απέδειξαν ότι είναι συνεπείς και βεβαίως δεν έκαναν οικονομία σε θέματα ασφαλείας, όπως η συντήρηση των αεροσκαφών. Ετσι, έφθασαν να τις προτιμούν ακόμη και όσοι ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους».

Αμφιβολίες για τα υγρά

Τι γνώμη έχει όμως ο κ. Ιατρού για την πηγή των απειλών και την ανησυχία στην αεροπορική αγορά;

«Η ανησυχία είναι διάχυτη μετά την 11η Σεπτεμβρίου. Τότε έπληξε περισσότερο τις αμερικανικές εταιρείες, ενώ οι ευρωπαϊκές βρέθηκαν σε καλύτερη μοίρα. Εχω πολλές αμφιβολίες για την τελευταία ιστορία με τα υγρά εκρηκτικά αφού είχε γίνει αντίστοιχη προσπάθεια το 1994 (Αερογραμμές Φιλιππίνων) που δεν οδήγησε σε πτώση του αεροσκάφους. Σε τελική ανάλυση, σοβαρότερες ήταν για τις αεροπορικές εταιρείες οι συνέπειες από την αύξηση στις τιμές των καυσίμων παρά από τις τρομοκρατικές απειλές».

Ισως, όμως, τα δύο προβλήματα να αποτελούν πλευρές του ίδιου νομίσματος...

«Οι μεγάλες εταιρείες ενίοτε επωφελούνται»

Μια παγκόσμια αγορά που έχει συνηθίσει στην απειλή της τρομοκρατίας, μας περιγράφει ο Ανδρέας Παπαθεοδώρου, επίκουρος καθηγητής Οικονομίας Τουρισμού και Αερομεταφορών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Με τις μεγάλες αεροπορικές και τουριστικές εταιρείες ενίοτε να επωφελούνται και τους υπόλοιπους να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα.

«Οι επενδυτές και οι μεγάλες επιχειρήσεις φαίνεται πως έχουν λάβει υπόψη τους τέτοιου είδους κρίσεις και καταφέρνουν να τις ξεπερνούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι την ημέρα που ανακοινώθηκε η τρομοκρατική απειλή στη Βρετανία, η μετοχή της "Μπρίτις Εργουέις" έχασε απότομα το 5% της αξίας της, αλλά σήμερα έχει ανακάμψει και βρίσκεται ψηλότερα. Μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001, οι επιπτώσεις ήταν πολύ πιο μακροχρόνιες. Φαίνεται πως στη συνέχεια προέκυψε ωρίμανση και αυτό φάνηκε και στην περίοδο της επιδημίας SARS και όταν ξεκίνησε η ραγδαία άνοδος στις τιμές των καυσίμων. Είδαμε τότε ότι οι περισσότερες εταιρείες κατάφεραν να επιβάλουν επίναυλο στο εισιτήριο, ενώ οι αντιδράσεις ήταν μάλλον χλιαρές».


«Πάγωμα» φόρου

«Είναι σημαντικό από την άλλη πλευρά, συνεχίζει ο κ. Παπαθεοδώρου, να βλέπουμε και πώς οι εταιρείες που πλήττονται μπορούν να αξιοποιούν ταυτοχρόνως τέτοιου είδους κρίσεις. Με τις τιμές των καυσίμων να βρίσκονται στα ύψη και τις τρομοκρατικές απειλές να εμφανίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, η αεροπορική βιομηχανία βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού διαρκώς. Αυτό όμως μπορεί και να την ωφελεί με έναν τρόπο. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να προχωρήσει καμία συζήτηση για την επιβολή περιβαλλοντικού φόρου στις αεροπορικές εταιρείες. Η συζήτηση αυτή ξεκίνησε κάποια στιγμή δεδομένου ότι τα αεροπορικά ταξίδια σκορπίζουν τεράστιες ποσότητες καυσαερίων στην ατμόσφαιρα. Πώς όμως να καταλήξουν κάπου, όταν υπάρχει για πολλές εταιρείες απειλή πτώχευσης;»

Τουρισμός

Ποιες όμως μπορεί να είναι οι επιπτώσεις τέτοιων κρίσεων στον τουρισμό; «Σε πολλές χώρες, όπως και στην Ελλάδα -λέει ο καθηγητής- οι αερομεταφορές είναι άρρηκτα δεμένες με τον τουρισμό ελεύθερου χρόνου και τα επαγγελματικά ταξίδια. Το 75% των διεθνών επισκεπτών φτάνει στην Ελλάδα με αεροπλάνο και το ποσοστό φτάνει το 90% όταν μιλάμε για την Κύπρο. Αυτό που είναι πιθανό να δούμε ή ήδη βλέπουμε είναι οι ταξιδιώτες να επιλέγουν φτηνότερες και ασφαλέστερες λύσεις, καθώς τα αίτια που προκαλούν άνοδο στις τιμές των καυσίμων και οι τρομοκρατικές απειλές συνεχίζουν να υφίστανται. Η Ελλάδα, που έχει κερδίσει την εικόνα ασφαλούς χώρας, μπορεί κάλλιστα να επωφεληθεί από τη σμίκρυνση των τουριστικών ταξιδιών. Αυτό επηρεάζει θετικά τον αριθμό των αφίξεων, αλλά δεν σημαίνει ότι φέρνει και περισσότερα τουριστικά έσοδα».

Ο κ. Παπαθεοδώρου μάς θυμίζει μελέτη που πραγματοποίησε προ τριετίας και έδειξε ότι η κατά κεφαλή κατανάλωση ενός τουρίστα στην Ελλάδα ήταν ίδια με εκείνη κατά το έτος 1960 σε πραγματικούς όρους. «Η ανάγκη των τουριστών να πηγαίνουν σε πιο κοντινούς προορισμούς είναι πιθανό να αυξήσει και τον ανταγωνισμό στην περιοχή της Μεσογείου. Κάτι τέτοιο δεν αποτελεί θετική εξέλιξη για την Ελλάδα, τη στιγμή μάλιστα που γνωρίζουμε την ισχύ των τουρ οπερέιτορ και την ενίσχυση των προϊόντων all inclusive, όπου τα ξενοδοχεία συμφωνούν να προσφέρουν όλες τις υπηρεσίες τους με χαμηλό κόστος».

Πηγή : Ελευθεροτυπία
__________________
όταν γράφεται η ιστορία της ζωής σου,
μην αφήνεις κανέναν να κρατάει την πένα
Απάντηση με παράθεση
Απάντηση στο θέμα


Συνδεδεμένοι χρήστες που διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 (0 μέλη και 1 επισκέπτες)
 
Εργαλεία Θεμάτων
Τρόποι εμφάνισης Αξιολογήστε αυτό το θέμα
Αξιολογήστε αυτό το θέμα:

Δικαιώματα - Επιλογές
You may post new threads
You may post replies
You may not post attachments
You may edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Τα Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας HTML είναι σε λειτουργία

Που θέλετε να σας πάμε;


Όλες οι ώρες είναι GMT +3. Η ώρα τώρα είναι 13:06.



Forum engine powered by : vBulletin Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.