Με πολύ καθυστέρηση η Εθνική Γλυπτοθήκη εγκαινίασε μια από τις σημαντικότερες εκθέσεις της, 95 έργα του κορυφαίου Έλληνα Γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά. Ιδού πού έφτασε επιτέλους το πλήρωμα του χρόνου, να δούμε στην Εθνική Γλυπτοθήκη τη σημαντικότερη αναδρομική έκθεση για τον ποιητή του μαρμάρου. Από τα 117 καταγεγραμμένα σωζόμενα έργα του, παρουσιάζονται τα 95, δίνοντας στο θεατή το πλήρες περίγραμμα αλλά και τη βαθύτερη ουσία του σπουδαιότερου εκπροσώπου της νεοελληνικής γλυπτικής.
Από κοντά και δεκάδες σχέδιά του, που αποκαλύπτουν πολλά για την προσωπικότητά του, την εκπληκτική του δεξιοτεχνία, τη δίψα του για να εκφραστεί μέσα από την τέχνη. Συγκεντρωμένα από τη γενέτειρά του Τήνο, από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, μερικά από τα ωραιότερα γλυπτά του βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο σε μια σύναξη σπάνιας ομορφιάς και μεγάλης συγκίνησης.
Η πρώτη εντύπωση
Η πρώτη εντύπωση γεννά οπωσδήποτε πολλά συναισθήματα. Ενδεχομένως οι περισσότεροι θεατές να έχουν πλάσει την εικόνα ότι θα περιηγηθούν ανάμεσα από δεκάδες μεγάλα γλυπτά σε μάρμαρο, σε μια ατμόσφαιρα δέους και χαμένου ρομαντισμού. Εντούτοις, το αφιέρωμα της Εθνικής Γλυπτοθήκης περιλαμβάνει πολλά γλυπτά μεσαίων και μικρών διαστάσεων, από πηλό και γύψο τοποθετημένα κοντά στο ύψος του ματιού, που φανερώνουν το μεγαλείο και τη θεϊκή πνοή που είχε μέσα του ο καλλιτέχνης.
Σε «συστάδες»
Εκτεθειμένα σε «συστάδες» (νησίδες τις αποκάλεσε η διευθύντρια της Γλυπτοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα) βοηθούν τον επισκέπτη να πλοηγηθεί σωστά και να αντιληφθεί γρήγορα τις θεματικές και χρονολογικές διαιρέσεις του έργου του. Τα σχέδιά του, ζωγραφισμένα σε χαρτιά από εμπρός και από πίσω παρουσιάζονται μέσα σε διάφανα πλαίσια ώστε να είναι ορατές και οι δύο πλευρές.
Το αντίγραφο της «Κοιμωμένης» καθώς και ένας από τους εκπληκτικούς του Σάτυρους (τόσο τέλεια καμωμένος που το ειρωνικό του ύφος εκνεύριζε τόσο τον Χαλεπά που του πετούσε διάφορα αντικείμενα!) εξακολουθούν να παραμένουν στην αίθουσα της μόνιμης συλλογής.
Σάτυροι, Ερωτες, Μήδειες
Τώρα όμως έχουμε την ευκαιρία να δούμε μερικά από τα πρώτα του αριστουργήματα αλλά και έργα που έκανε όταν βγήκε από το σκοτάδι της αρρώστιας που σημάδεψε 40 χρόνια από τη ζωή του: Ολόκληρες σειρές από Σάτυρους και Ερωτες, από το 1877 μέχρι και το 1936, Μήδειες που αποτυπώνουν την έντονα προβληματική σχέση με τη μητέρα του, την Αναπαυομένη, αγγέλους, επιτύμβια και προτομές. Ανάμεσά τους υπάρχουν και οι δικές του, που συμπληρώνουν ιδανικά την εικόνα του γενειοφόρου γέρου με τα γυαλάκια και τα ανακατεμένα μαλλιά που έχει εντυπωθεί στη μνήμη των περισσότερων από εμάς. Εχει τεράστια σημασία να δει κανείς τα έργα από όλες τις οπτικές γωνίες. Είναι περίοπτα, με όγκους που «ζωντανεύουν» διαφορετικά από κάθε πλευρά.
Πρόκειται σαφώς για μια φιλόδοξη, καλοστημένη έκθεση, με την επιμέλεια της Αλεξάνδρας Βουτυρά και της Αρτέμιδος Ζερβού που θα διαρκέσει μέχρι και τις 30 Ιουνίου. Ενας οφειλόμενος φόρος τιμής που συνοδεύεται από έναν κατάλογο αντίστοιχου επιπέδου, με πολύ καλές φωτογραφίες των έργων.
Πηγή : Καθημερινή
Σχόλια :
Τα περισσότερα από τα έργα αυτά τα έχω δει στο Μουσείο Χαλεπά στην Τήνο και ασφαλώς αρκετοί από εμάς έχουν δει στο Αο Νεκροταφείο, το κορυφαίο ίσως έργο του, η Κοιμωμένη. Αν υπάρχει ανταπόκριση μπορούμε να πάμε παρέα.