To metro και οι θαμένοι θησαυροί της Θεσσαλονίκης
Ο Κάσσανδρος και η Θεσσαλονίκη έπιασαν δουλειά, τρυπούν δηλαδή την «καρδιά» της πόλης, εκεί όπου κρύβεται θαμμένη από τους αιώνες η ιστορία της.
Ο Κάσσανδρος (βασιλιάς και ιδρυτής της πόλης της Θεσσαλονίκης περί το 315 π.Χ) και η Θεσσαλονίκη (σύζυγος του Κάσσανδρου και αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, προς τιμή της οποίας η πόλη που ίδρυσε ο Κάσσανδρος πήρε το όνομα της) είναι οι δύο μετροπόντικες που χρησιμοποιούνται για τη διάνοιξη των υπόγειων οδών, στις οποίες θα κινείται το μετρό Θεσσαλονίκης.
Η διάσωση των αρχαιολογικών ευρημάτων που αναμένεται να αποκαλυφθούν -ίσως και κάποιων απρόβλεπτων- ήταν η αιτία της υπογραφής μνημονίου συναντίληψης και συνεργασίας μεταξύ του ΥΠΠΟ και της κατασκευάστριας εταιρείας, που έχει την εμπειρία από την κατασκευή του μετρό της Αθήνας.
Η υπογραφή του μνημονίου έγινε την Πέμπτη στο ανακαινισμένο Αρχαιολογικό Μουσείου Θεσσαλονίκης (τα εγκαίνια θα γίνουν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο από τον πρωθυπουργό) από τον γγ του ΥΠΠΟ Χρήστο Ζαχόπουλο και τον πρόεδρο του ΔΣ της Αττικό Μετρό Γιώργο Γιαννή.
«Και τα ευρήματα θα σεβαστούμε απόλυτα και οι εργασίες του μετρό δεν θα καθυστερήσουν» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Γιαννής υπογραμμίζοντας πως για την ανασκαφή, εντοπισμό, αποθήκευση, φύλαξη, έκθεση, συντήρηση, τεκμηρίωση και δημοσίευση των ευρημάτων δημιουργούνται περί τις 3.000 νέες θέσεις εργασίας. Όπως δήλωσε ο κ. Ζαχόπουλος νέες θέσεις απασχόλησης για αρχαιολόγους και συντηρητές θα καλυφθούν με έκτακτες προσλήψεις στη διάρκεια εξέλιξης του έργου.
Με βάση την ολοκληρωμένη αρχαιολογική μελέτη που έχει εκπονηθεί, οι εργασίες διάνοιξης του Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να αποκαλύψουν σε έξι σημεία της πόλης:
- τμήμα του εκτεταμένου δυτικού νεκροταφείου ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων στο σταθμό του νέου σιδηροδρομικού σταθμού,
- τμήματα του δυτικού τείχους της πόλης, καθώς και του δρόμου που ένωνε τη Θεσσαλονίκη με την κεντρική Ελλάδα στο σταθμό της πλατείας Δημοκρατίας,
- σημαντικά δημόσια οικοδομήματα (μεσαιωνικό - βυζαντινό ξενοδοχείο ίσως κι ένα μοναστήρι) στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, όπου βρισκόταν από την ίδρυση της πόλης το ιστορικό της κέντρο,
- στους σταθμούς της πλατείας Συντριβανίου και Πανεπιστημίου αναμένεται ο εντοπισμός του ανατολικού νεκροταφείου της πόλης, συγκροτήματα λουτρών, καθώς και μια κομβική οδός, την οποία ακολουθούσε από τους βυζαντινούς χρόνους η λιτανεία του Αγίου Δημητρίου.
Στους επόμενους σταθμούς του υπό κατασκευή Μετρό της Θεσσαλονίκης -ανατολικότερα του πανεπιστημίου- μολονότι η πιθανότητα ανεύρεσης αρχαιοτήτων είναι μικρότερη, δεν αποκλείεται ο εντοπισμός μνημειακών και μικρότερων τάφων της ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου.
«Αναμένουμε να αναδειχθεί ένας ολόκληρος κόσμος της πόλης. Το μετρό δεν θα εξυπηρετεί μόνο τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης, αλλά θα εξελιχθεί σε μια ευκαιρία από απλό συγκοινωνιακό μέσο να λειτουργήσει παιδευτικά και αισθητικά» τόνισε ο γγ του ΥΠΠΟ. Για τη συντήρηση όλου αυτού του πλούτου θα συνεργαστεί η ΙΣΤ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών και η Θ' Εφορείας Ρωμαϊκών και Βυζαντινών αρχαιοτήτων.
Η υπογραφή του μνημονίου είναι συνέχεια σχετικής ομόφωνης γνωμοδότησης υπέρ της έγκρισης της μελέτης του έργου από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο τον περασμένο Νοέμβριο.
Όπως διαβεβαίωσε ο πρόεδρος του Δ.Σ της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ , οι υπόγειες κατασκευές θα δημιουργηθούν σε βάθος 21-16 μέτρων από την επιφάνεια του εδάφους καθώς υπάρχει πρόβλεψη για την προστασία των όποιων υπογείων μνημείων που θα παραμείνουν ανέπαφα καθώς βρίσκονται σε βάθος 11- 13 μέτρων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
__________________
όταν γράφεται η ιστορία της ζωής σου,
μην αφήνεις κανέναν να κρατάει την πένα
|