Οι κατηγορίες στις οποίες ανήκουν τα οχήματα περιλαμβάνουν δύο βασικούς τύπους μοντελισμού: τον στατικό και τον δυναμικό. Στον στατικό μοντελισμό ανήκουν οι κατασκευές που δεν κινούνται και βασίζονται κυρίως στην τέλεια αναπαράσταση των αντίστοιχων πραγματικών οχημάτων. Λέγεται και «πλαστικομοντελισμός», επειδή στην πλειοψηφία τους τα μοντέλα είναι φτιαγμένα από πλαστικό.
Στον αντίποδα, ο δυναμικός ή τηλεκατευθυνόμενος μοντελισμός επικεντρώνεται στο πώς θα κινήσει και θα κατευθύνει το μοντέλο, όμως αυτό συχνά αποβαίνει σε βάρος της σωστής και ρεαλιστικής αναπαράστασης του προτύπου. Τις συγκεκριμένες κατασκευές μπορούμε να τις οδηγήσουμε από μακριά με ειδική συσκευή τηλεχειρισμού. Το σύστημα τηλεκατεύθυνσης αποτελείται από έναν ραδιοπομπό που εκπέμπει ραδιοκύματα και από έναν δέκτη που βρίσκεται στο μοντέλο, δέχεται τα κύματα και τα μετατρέπει σε μηχανική κίνηση.
Τα τηλεκατευθυνόμενα αυτοκίνητα, που είναι και τα πιο δημοφιλή μεταξύ των δυναμικών μοντέλων, περιλαμβάνουν με τη σειρά τους διάφορες υποκατηγορίες. Ανάλογα με τον τρόπο κίνησης κατατάσσονται σε ηλεκτρικά ή θερμικά (δηλαδή με καύσιμα), με βάση το έδαφος για το οποίο προορίζονται σε χωμάτινα ή ασφάλτινα (πίστας) και με βάση την κλίμακα στις κατηγορίες 1/5, 1/8 και 1/10.
Τα δυναμικά σιδηροδρομικά μοντέλα θεωρούνται ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς απαιτούν, όπως είναι φυσικό, την κατασκευή ενός σιδηροδρομικού συρμού που θα κινείται πάνω σε γραμμές. Η ανάγκη αυτή οδήγησε στην εμφάνιση ενός πολύ σπουδαίου στοιχείου για τον μοντελισμό, της μακέτας. Δεν αναφερόμαστε, ασφαλώς, στα παιδικά τρενάκια που στήνονται πάνω στο τραπέζι. Υπάρχουν μακέτες που αποτελούν αξιολογότατες κατασκευές και αγγίζουν τα όρια της τέχνης (π.χ. δεκάδες μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών, διασταυρώσεις, διακλαδώσεις, ανισόπεδες διαβάσεις, ηχητική και φωτεινή σηματοδότηση, περιστρεφόμενες πλατφόρμες, γερανοί κ.ά.). Πάνω σε τέτοια «κομμάτια του κόσμου», που συχνά εκτείνονται σε πολλά τετραγωνικά μέτρα, τρέχουν και ελίσσονται οι συρμοί. Να συμπληρώσουμε ότι το σύνολο λειτουργεί με ηλεκτρισμό και διευθύνεται από ειδικούς ηλεκτρικούς πίνακες.
Τα στατικά μοντέλα είναι πιο προσιτά και διαδεδομένα, γιατί κρύβουν λιγότερες δυσκολίες και η τιμή τους είναι πιο χαμηλή (ξεκινά από 3 έως 5 ευρώ σε κάποια κιτ). Αντίθετα, τα δυναμικά μοντέλα δεν είναι κατάλληλα για αρχάριους, τόσο γιατί είναι πιο «απαιτητικά» στην κατασκευή όσο και γιατί η αγορά ακόμη και του φθηνότερου τηλεκατευθυνόμενου (μαζί με όλα τα απαραίτητα συστήματα τηλεκατεύθυνσης, καύσιμα, αξεσουάρ κλπ.) κοστίζει αρκετές εκατοντάδες ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η τιμή ενός απλού βενζινοκίνητου αυτοκινήτου ξεκινά από 300 ευρώ, ενώ ένα αεροπλάνο μπορεί να ξεκινά από 185 ευρώ και να φθάνει μέχρι πάρα πολύ ψηλά (ιδίως στα αεροπλάνα jet). Τα είδη των δυναμικών μοντέλων έχουν φτάσει πλέον σε υψηλό βαθμό τελειότητας και εκτελούν, σχεδόν άψογα, ολλές δύσκολες κινήσεις.
Κώδικας:
Στατικός μοντελισμός
Βασικά εργαλεία Απαραίτητα υλικά
------------------------------------------------
Κόφτης Κόλλα υγρή και σε σωληνάριο
Ανταλλακτικές λεπίδες Στόκος
Πένσα-κόφτης Ντουκόχαρτο
Ψαλίδι Σελοτέιπ
Τσιμπίδα Χαρτοταινία μασκαρίσματος
Σπάτουλα Υγρό μασκαρίσματος
Πινέλα Χρώματα
Μικρό κατσαβίδι Διαλυτικά χρωμάτων
Μικρές λίμες Βελτιωτικό υγρό για τις χαλκομανίες
Μικροσκοπικά τρυπάνια με
Χειρολαβή Βερνίκι σε σπρέι
Πηγή : Πάντειο Πανεπιστήμιο