Αλλαγές σε δύο δόσεις για το εξεταστικό
Το σημερινό σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων διανύει μία από τις τελευταίες χρονιές του. Αλλες δύο γενιές υποψηφίων, οι σημερινοί μαθητές της Α’ και της Β’ Λυκείου, θα πάρουν σειρά εισαγωγής με το ισχύον σύστημα, τις πανελλαδικές στην τελευταία τάξη. Εφόσον, όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος (19.03.2009), ο διάλογος καταλήξει ομαλά εντός του εξαμήνου που ζήτησε ο κ. Μπαμπινιώτης, η γενιά που θα εγκαινιάσει το νέο τρόπο πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση θα είναι στην καλύτερη περίπτωση η σημερινή Γ’ Γυμνασίου. Ολα δείχνουν ότι οι αλλαγές θα γίνουν κλιμακωτά, σε δύο φάσεις: την άμεση, κατά την οποία θα ισχύσει ένα μεταβατικό σύστημα πρόσβασης, και τη μακροπρόθεσμη, που θα καταλήγει στην άμεση πρόσβαση των υποψηφίων με μόνο κριτήριο τη σχολική τους επίδοση.
Για την κυβέρνηση η βαρύνουσα άποψη είναι αυτή του κ. Μπαμπινιώτη, ο οποίος έχει ήδη περιγράψει το επόμενο σύστημα, υπογραμμίζοντας με κάθε ευκαιρία το μεταβατικό του χαρακτήρα. Ιδανικό σύστημα κατά τον επικεφαλής του διαλόγου είναι η άμεση πρόσβαση με το απολυτήριο του Λυκείου υπό την αίρεση να χρηματοδοτηθούν γενναία αφενός μεν η ενίσχυση των υποδομών της ανώτατης εκπαίδευσης, αφετέρου δε η ανάπτυξη της τεχνικής εκπαίδευσης για να μοιραστούν το φόρτο των αποφοίτων.
Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι ο προφορικός βαθμός του καθηγητή και η επίδοση στις ενδοσχολικές εξετάσεις δεν συνιστούν αντικειμενικό κριτήριο πρόσβασης ο κ. Μπαμπινιώτης προτείνει τα περιφερειακά τεστ στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Η βαθμολογία στις εξετάσεις που θα διενεργούνται χωριστά για τα σχολεία κάθε διοικητικής περιφέρειας θα είναι το ένα κριτήριο εισαγωγής. Το άλλο θα είναι η επίδοση σε πανελλαδικές εξετάσεις μετά το Λύκειο, τις οποίες θα διενεργεί εξεταστικός οργανισμός υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.
Ολες οι πλευρές που παίρνουν μέρος στο διάλογο, από την αξιωματική αντιπολίτευση έως τους πρυτάνεις, συμφωνούν ότι πρέπει να μειωθεί η σχολική ύλη και να γίνει πιο ουσιαστική. Αυτό συνεπάγεται νέα αναλυτικά προγράμματα και συγγραφή αντίστοιχων σχολικών βιβλίων, διαδικασία που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί νωρίτερα από τρία χρόνια.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης μία ακόμη πρόταση του κ. Μπαμπινιώτη για το μεταβατικό διάστημα. Πρόκειται για την καθιέρωση «ανοικτής βάσης» εισαγωγής στα ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης, η οποία θα διαμορφώνεται κάθε χρόνο στο μισό των μορίων που συγκεντρώνει ο πρώτος εισαγόμενος σε κάθε Τμήμα. Αν, π.χ., ο πρώτος στην Ανθοκομία Καλαμάτας έχει 11.000 μόρια η βάση στο Τμήμα να διαμορφώνεται στα 5.500 μόρια. Η πρόταση αυτή δεν προβλέπει τις περιπτώσεις του «μηδενός εισαχθέντος», όταν ουδείς έχει δηλώσει το Τμήμα.
Τα κύρια σημεία της πρότασης:
1. Η γενιά που μπορεί να εγκαινιάσει το νέο σύστημα πρόσβασης θα είναι η σημερινή Γ’ Γυμνασίου.
2. Μειώνεται η ύλη στο Λύκειο. Λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα, περισσότερα επιλογής.
3. Εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση με δύο κριτήρια: επίδοση στο Λύκειο και βαθμολογία σε εξετάσεις που θα διενεργεί μετά το Λύκειο εξεταστικός οργανισμός υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.
4. Τα δύο κριτήρια θα έχουν σχεδόν ίση βαρύτητα.
5. Για την αξιολόγηση του μαθητή στο Λύκειο θα διεξάγονται τεστ ανά περιφέρεια.
6. Οι σχολές θα μπορούν να πριμοδοτούν με συντελεστές βαρύτητας τα κρίσιμα για τα προγράμματά τους μαθήματα.
7. Εκλογίκευση του αριθμού εισακτέων με ανάπτυξη της τεχνικής εκπαίδευσης, ώστε να μην είναι το Πανεπιστήμιο μονόδρομος μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο.
8. Το νέο Λύκειο θα μπορεί να λειτουργήσει το νωρίτερο ύστερα από πέντε χρόνια.
e-paideia.net
__________________
Δε χάνεται η ελπίδα τελευταία... Τελευταία χάνεται η ψυχή όταν χάσει την ελπίδα της...
|