Acrobase  

Καλώς ήρθατε στην AcroBase.
Δείτε εδώ τα πιο πρόσφατα μηνύματα από όλες τις περιοχές συζητήσεων, καθώς και όλες τις υπηρεσίες της AcroBase.
H εγγραφή σας είναι γρήγορη και εύκολη.

Επιστροφή   Acrobase > Επιστήμη & Εκπαίδευση > Εκπαίδευση
Ομάδες (Groups) Τοίχος Άρθρα acrobase.org Ημερολόγιο Φωτογραφίες Στατιστικά

Notices

Δεν έχετε δημιουργήσει όνομα χρήστη στην Acrobase.
Μπορείτε να το δημιουργήσετε εδώ

Απάντηση στο θέμα
 
Εργαλεία Θεμάτων Τρόποι εμφάνισης
  #1  
Παλιά 04-02-09, 23:13
Το avatar του χρήστη purple anemone
purple anemone Ο χρήστης purple anemone δεν είναι συνδεδεμένος
Οργανωτής Club
 

Φύλο: Γυναίκα
Η διαθεσή μου τώρα:
"Μετεξεταστέος" ο Δαρβίνος

Στο περιθώριο εξακολουθεί να τοποθετεί το ελληνικό σχολείο τον Κάρολο Δαρβίνο, αφού συχνά οι μαθητές δεν προλαβαίνουν να διδαχθούν τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών. Και ενώ- 150 χρόνια μετά τη διατύπωσή της- κανείς στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα δεν αμφισβητεί ότι χωρίς αυτήν δεν θα γίνονταν κατανοητοί οι τρόποι που δομείται και εκφράζεται η ζωή, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως αναφέρουν Τα Νέα (31.01.2009), δεν εντάσσει τον Δαρβίνο στην εξεταστέα ύλη.

Η θεωρία της εξέλιξης δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη για τις Πανελλήνιες. Η δικαιολογία του υπουργείου είναι ότι ο φόρτος των μαθημάτων είναι ήδη βαρύς για να σηκώσει και τον Δαρβίνο... «Η θεωρία της εξέλιξης περιλαμβάνεται στο βιβλίο της Γ΄ Γυμνασίου, αλλά επειδή βρίσκεται στα τελευταία κεφάλαια, κατά κανόνα, δεν διδάσκεται. Στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας υπάρχει στο 3ο κεφάλαιο. Όμως, είναι εκτός διδακτέας ύλης», λέει στην εφημερίδα ο κ. Κώστας Μανιάτης, πρόεδρος της ΟΛΜΕ. Όπως επισημαίνει ο κ. Θάνος Καψάλης, βιολόγος- εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, «οι καθηγητές με σχετική εγκύκλιο που αφορά στον προγραμματισμό ύλης παροτρύνονται να διδάσκουν την Εξέλιξη στην Γ΄ Γυμνασίου και να διδάσκουν όλες τις βιολογικές δομές και λειτουργίες σε συνάρτηση με την εξελικτική διάστασή τους, σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου.

Ωστόσο, όπως είναι γνωστό, το κεφάλαιο της Εξέλιξης αποκλείεται από την εξεταστέα ύληκαι ως εκ τούτου και τη διδακτέα - στην Γ΄ Λυκείου. Ο αποκλεισμός αυτός συντελέστηκε το 2000 και έκτοτε συνεχίζεται. Ο λόγος που επικαλούνται οι εκάστοτε φορείς του ΥΠΕΠΘ σχετίζεται με την επιλογή τους να μην αυξηθεί περαιτέρω η εξεταστέα ύλη».

Σύμφωνα με τον κ. Μάνο Παπαδάκη, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, πρόκειται για «ένα επιστημονικό, παιδαγωγικό αλλά και πολιτικό ατόπημα». «Χωρίς την Εξέλιξη, η βιολογία και οι επιστήμες που στηρίζονται σ΄ αυτήν- ιατρική, γεωπονία, οικολογία, κ.ά.- μένουν μετέωρα σύνολα γνώσεων χωρίς εσωτερική σύνδεση», τονίζει ο κ. Ελευθέριος Ζούρος, ομότιμος καθηγητής Βιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. «Υπάρχουν και πιο πρακτικοί λόγοι: γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί και προϊόντα, κλωνοποίηση, βλαστοκύτταρα, οικοσυστήματα και περιβαλλοντική πολιτική, βιοηθική- ισότητα φυλών και φύλων. Δεν μπορείτε να αρνηθείτε τη βιολογική ρίζα αυτών των θεμάτων. Αν στα θέματα αυτά θέλουμε πολίτες ικανούς να έχουν γνώμη, πρέπει να τους μορφώσουμε κατάλληλα».

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εδώ και χρόνια συστήνει να ενταχθεί η Εξέλιξη στην εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου, όμως το υπουργείο Παιδείας απορρίπτει την πρόταση. Η επίσημη δικαιολογία; Ο φόρτος εργασίας των μαθητών και η επικείμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. «Φαίνεται σαν να υπάρχει μια αόρατη δύναμη που βγάζει συνεχώς την Εξέλιξη από την εξεταστέα ύλη», αναφέρει ο κ. Παπαδάκης. Ενώ ο κ. Ζούρος επισημαίνει πως «δεν θα ακούσετε κανέναν αρμόδιο να σας πει ότι είναι κατά της διδασκαλίας της εξέλιξης, αλλά όταν κλείσουν οι πόρτες τα πράγματα αλλάζουν. Δεν μπορεί κανείς να αποφύγει το συμπέρασμα ότι είμαστε μια κοινωνία βαθύτατα συντηρητική και υποκριτική». Αλλά και ο κ. Ζαχαρίας Σκούρας, καθηγητής Γενετικής του Τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ, κάνει λόγο για «δράση διαφόρων κύκλων, μη εχόντων σχέση με τις επιστήμες». Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει: «Ανέκαθεν η μεταφυσική και οι έχοντες δογματικές αντιλήψεις επετίθεντο με σφοδρότητα κατά της Εξέλιξης».

«Μια επιστημονική θεωρία κρίνεται από την ιστορία και τους επιστήμονες», λέει ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Θεόκλητος. «Η θεωρία του Δαρβίνου έχει πάρει τον δρόμο της».

Βέβαια σύμφωνα με την κ. Βασιλική Περάκη, σύμβουλο βιολογίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, «η διδασκαλία και εξέταση κατά τη διάρκεια της Γ΄ Λυκείου δεν είναι το ουσιαστικό πρόβλημα. Τα προγράμματα σπουδών άλλωστε διαπνέονται από την εξελικτική θεωρία. Μάλιστα δεν υπάρχουν καν αντιρρήσεις από τους θεολόγους του Παιδαγωγικού Ινστιτούτουόπως θα υπέθετε κανείς. Το πιο σημαντικό είναι η επιμόρφωση των καθηγητών. Συχνά η βιολογία διδάσκεται είτε από ανθρώπους με άλλο αντικείμενο σπουδών είτε με βάση απλά το μαθητικό βιβλίο και όχι με γνώμονα τα προγράμματα σπουδών. Έτσι η Εξέλιξη συνήθως διδάσκεται μόνο από ευαισθητοποιημένους καθηγητές».

Γιατί είναι αναγκαία η διδασκαλία της Εξέλιξης;
Ανέτρεψε την κυριαρχούσα αντίληψη για τη σταθερότητα των ειδών και το πρόσφατο της δημιουργίας του κόσμου.
Απέδειξε ότι τα είδη δεν δημιουργήθηκαν άπαξ, αλλά ότι αλλάζουν, εξαφανίζονται ή εμφανίζονται νέα και ότι υπάρχει μία άμεση σχέση, αλληλεπίδραση, μεταξύ το γενετικού υλικού, του περιβάλλοντος και της μορφής που τελικά αποκτούν, του φαινοτύπου.
Μετά τη διατύπωση της Εξελικτικής θεωρίας με τον μηχανισμό της φυσικής επιλογής από τον Δαρβίνο ο άνθρωπος έπαψε να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του και τον κόσμο που τον περιβάλλει ως κάτι στατικό και αμετάβλητο.
Επέδρασε άμεσα και στις ανθρωπιστικές επιστήμες, στην οικονομία και στις παραγωγικές δραστηριότητες

Κοιτάζοντας λίγο καλύτερα την...εξέλιξη του Δαρβίνου στην ελληνική εκπαίδευση, παρατηρούμε ότι:
1931
Αρχίζει συμπληρωματικά η διδασκαλία της Βιολογίας στη Δ΄ Γυμνασίου
1933
Εισάγεται το πρώτο βιβλίο με τίτλο «Στοιχεία Γενικής Βιολογίας». Η Εξέλιξη υπήρχε στο τελευταίο κεφάλαιο
Μέχρι το ΄76
Η Εξέλιξη παραμένει το τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου και τα σχόλια για τη θεωρία ήταν: «Το πρόβλημα του τρόπου κατά τον οποίον γίνεται η μεταβολή των ειδών παραμένει άλυτον». Ακόμη «Και ο κόσμος ολόκληρος μας αποκαλύπτεται ως ένα θαυμάσιον αρμονικόν σύνολον, έργο απαράμιλλον της Θείας Δημιουργίας, η οποία 'πάντα εν σοφία εποίησεν'»
1969
Η Βιολογία καθιερώνεται ως αυτόνομο μάθημα σε Γ΄ και ΣΤ΄ Γυμνασίου
1976 - 1999

Στα βιβλία αυτής της περιόδου σε Γ΄ Γυμνασίου και Β΄ Δέσμη της Γ΄ Λυκείου υπάρχουν οι επιστημονικές απόψεις για την Εξέλιξη, αλλά όχι για την εξέλιξη του ανθρώπου
1983- ΄99
Διδάσκεται η εξέλιξη του ανθρώπου σε Β΄ Δέσμη στη Γ΄ Λυκείου
1999 - σήμερα
Αποκλείεται η Εξέλιξη από την εξεταστέα ύλη στη Γ΄ Λυκείου. Στα τρέχοντα σχολικά βιβλία η Εξέλιξη περιλαμβάνεται ως αυτόνομο κεφάλαιο

e-paideia.net
__________________
Δε χάνεται η ελπίδα τελευταία... Τελευταία χάνεται η ψυχή όταν χάσει την ελπίδα της...
Απάντηση με παράθεση
Οι παρακάτω χρήστες έχουν πει 'Ευχαριστώ' στον/στην purple anemone για αυτό το μήνυμα:
Platinum (05-02-09)
Απάντηση στο θέμα


Συνδεδεμένοι χρήστες που διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 (0 μέλη και 1 επισκέπτες)
 
Εργαλεία Θεμάτων
Τρόποι εμφάνισης

Δικαιώματα - Επιλογές
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Τα Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας HTML είναι σε λειτουργία

Που θέλετε να σας πάμε;


Όλες οι ώρες είναι GMT +3. Η ώρα τώρα είναι 14:51.



Forum engine powered by : vBulletin Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.