Ιδιωτική μελέτη λέγεται το καινούργιο φρούτο που δημιούργησαν τα άστατα ωράρια εργασίας των γονιών χαμηλότερων εισοδημάτων. Η μαμά και ο μπαμπάς λείπουν από το σπίτι για δουλειές και τα παιδιά διαβάζουν για το σχολείο έξω από το σπίτι σε ειδικά τμήματα μελέτης. Τα προσφέρουν «μαθητικά εργαστήρια», στα οποία, σύμφωνα με τον
Ελεύθερο Τύπο (10.09.2008), καταφεύγουν γονείς εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι αδυνατούν να πληρώσουν τα δίδακτρα ενός καλού ιδιωτικού σχολείου. Τυχερές είναι οι οικογένειες που διαθέτουν το μοντέλο της «σούπερ γιαγιάς», όπως η κυρία Μαρουλιώ Γαρυφάλλου, η οποία μιλά στην εφημερίδα για τον καθημερινό αγώνα της να αναπληρώσει στη ζωή των εγγονιών της την απουσία των σκληρά εργαζόμενων γονιών τους.
Τους υπόλοιπους γονείς περιμένει από αύριο που ανοίγουν τα σχολεία μια τρελή καθημερινότητα. Θα φεύγουν τρέχοντας από τη δουλειά για να παραλάβουν τα παιδιά από το σχολείο, θα τρέμουν όταν θα εγκλωβίζονται στην κίνηση, θα ψήνουν κάτι γρήγορο για φαγητό και μετά θα πέφτουν με τα μούτρα στο διάβασμα μαζί τους μέχρι να έρθει η ώρα για να τα πάνε στα αγγλικά, στο μπάσκετ, στο κολυμβητήριο.
Το ολοήμερο σχολείο έλυσε προβλήματα για σημαντική μερίδα γονιών κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων που γενικεύθηκε η λειτουργία του. Από το 1998 μέχρι σήμερα τα ολοήμερα δημοτικά ξεπέρασαν τον αριθμό των 4.600 σχολικών μονάδων που αντιστοιχούν στα 3/4 των μονάδων της επικράτειας. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα πανελλαδικής έρευνας που διεξήγαγε για λογαριασμό της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, «το ολοήμερο δημοτικό επιτελεί κυρίως την κοινωνική του αποστολή, γιατί ουσιαστικά αποδεσμεύει τους γονείς από την επίβλεψη των παιδιών τους. Δεν ικανοποιεί όμως στον ίδιο βαθμό τις παιδαγωγικές ανάγκες των παιδιών».
Για το 66,4% των γονιών η πρώτη πιο σημαντική δραστηριότητα που προσφέρει το ολοήμερο είναι η προετοιμασία των μαθητών για την επόμενη ημέρα του σχολείου. Επ’ αυτού διατυπώνονται πολλές επιφυλάξεις. Τα παιδιά σύμφωνα με τον αντίλογο, όταν επιστρέφουν στο σπίτι στις 5 το απόγευμα το χειμώνα, έχει ήδη σκοτεινιάσει, είναι εξουθενωμένα και, είτε έχουν προετοιμαστεί καλά για την επόμενη ημέρα είτε όχι, αρνούνται να συνεχίσουν την προσπάθεια. Οι γονείς από την άλλη πλευρά εφησυχάζουν ότι τα παιδιά έχουν διαβάσει στο σχολείο και δεν επιμένουν.
Η δεύτερη πιο σημαντική δραστηριότητα που προσφέρει το πρόγραμμα του ολοήμερου είναι για τους γονείς το μάθημα της Πληροφορικής (ποσοστό 38,5%). Γονείς και εκπαιδευτικοί που απάντησαν στην έρευνα συμφώνησαν ότι το ολοήμερο πάσχει από έλλειψη και ανεπάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής και ειδικών χώρων. Για το προφίλ των μαθητών που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα οι εκπαιδευτικοί απάντησαν ότι πρόκειται κυρίως για μαθητές με μέτριες επιδόσεις.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει τέλος η διαφωνία που κατέγραψε η έρευνα ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς για τον τρόπο σίτισης των μαθητών του ολοήμερου. Δύο στους τρεις εκπαιδευτικούς χαρακτήρισαν τον τρόπο σίτισης των μαθητών από μέτριο έως κακό, ενώ οι γονείς εμφανίζονται πιο ευχαριστημένοι. Το 67% των γονιών απάντησε ότι ο τρόπος σίτισης είναι από μέτριος έως καλός.
www.e-paideia.net