«Ετος Κάραγιαν» έχει χαρακτηρισθεί η τρέχουσα χρονιά στην Αυστρία, για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του αρχιμουσικού, ενός από τους μεγαλύτερους μαέστρους του 20ού αιώνα.
ΜΕ ΤΗΝ πανηγυρική τελετή στο «Σπίτι του Μότσαρτ» στο Σάλτσμπουργκ, παρουσία του ομοσπονδιακού προέδρου της Αυστρίας, Χάιντς Φίσερ, κορυφώνονται σήμερα (5 Απριλίου), ημέρα των γενεθλίων του, οι εκδηλώσεις στην Αυστρία για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση ενός εκ των κορυφαίων μαέστρων του 20ού αιώνα, Χέρμπερτ φον Κάραγιαν (1908-1989).
Τo 2008 είναι «Ετος Κάραγιαν», με πλήθος εκδηλώσεων στην Αυστρία και το εξωτερικό. Οι κεντρικές εκδηλώσεις στην Αυστρία άρχισαν τον Ιανουάριο, με τη μεγάλη επετειακή συναυλία στη γενέτειρά του στο Σάλτσμπουργκ, ένα «Κοντσέρτο για πιάνο» του Μότσαρτ, που υπήρξε και το πρώτο έργο με το οποίο πρωτοέδειξε τις ικανότητές του ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, τον Ιανουάριο του 1929, διευθύνοντας τότε την Ορχήστρα Μοτσαρτέουμ.
Στην πορεία του «Ετους Κάραγιαν» πραγματοποιούνται ήδη από τις αρχές του χρόνου ειδικά συμπόσια και εκθέσεις , ενώ τόσο η δημόσια Αυστριακή Τηλεόραση όσο και η Αυστριακή Ραδιοφωνία έχουν προγραμματίσει για τις επόμενες ημέρες σειρά ειδικών εκπομπών αφιερωμένων στο μεγάλο μαέστρο.
Παράλληλα, έχουν κυκλοφορήσει βιβλία, τα οποία κάνουν εκτενείς αναφορές στη σταδιοδρομία του Κάραγιαν και στη συμμετοχή του στο Γερμανικό Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα, κάτι που στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια υπήρξε η αιτία να του επιβληθεί απαγόρευση εργασίας.
Την ίδια στιγμή, γίνονται επανεκδόσεις έργων, που είχε διευθύνει στη σταδιοδρομία του, στη διάρκεια της οποίας είχε ηχογραφήσει σχεδόν 1.000 δίσκους, των οποίων οι πωλήσεις, ενόσω ζούσε, είχαν ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια, ερχόμενος στη δεύτερη θέση, μετά τη Μαρία Κάλλας.
Η ελληνική καταγωγή του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ανάγεται στους αδελφούς Γεώργιο, Θεόδωρο και Ιωάννη Καραγιάννη, οι οποίοι ξεκίνησαν μετανάστες από την Κοζάνη και εγκαταστάθηκαν στα μέσα του 18ου αιώνα στην Αυστρο-Ουγγαρία, όπου και διέπρεψαν στο εμπόριο και στην υφαντουργία βάμβακος.
Το 1792, σε αναγνώριση των σημαντικών επιτευγμάτων τους και της μεγάλης κοινωνικής τους προσφοράς, τους δόθηκε τίτλος ευγενείας στη Δρέσδη και το όνομά τους εκγερμανίστηκε σε «φον Κάραγιαν».
Πηγή : Ναυτεμπορική
Σχόλιο :
Εκτός από κορυφαίος μαέστρος, που και χωρίς ειδικές γνώσεις καταλαβαίνεις τον εκφραστικό τρόπο της διεύθυνσης ενός έργου, είχε μια διαφορετική επαφή με το κόσμο, τον θυμάμαι στο Ηρώδειο να παίζει την αγαπημένη μου Ουγγρική Ραψωδία Νο 2 του Λίστ, να έχει γυρίσει την πλάτη στην ορχήστρα και με κινήσεις προς το κοινό να κάνε παντομίμα κατά κάποιο τρόπο, την μελωδική πανδαισία του μεγάλου Ούγγρου μελωδικού μουσουργού.
Αν υπήρχε τίτλος 'Κορυφαίος Μαέστρος" του 20ου αιώνα, σίγουρα θα ήταν το φαβορί.